30.04.2019
Szanowni Państwo.
W związku z długim weekendem, w czwartek, 2 maja 2019 r. infolinia będzie niedostępna.
Za utrudnienia przepraszamy.
Informujemy, że w dniach 10-12 listopada odbędzie się przełączenie głównych serwerów MAK+ na nową infrastrukturę IT. Będzie się to wiązało z wyłączeniem dostępu do bazy centralnej systemu MAK+. Dla bibliotek oznacza to przede wszystkim brak możliwości dodawania nowych czytelników i nowych książek. Niestety jest jeszcze funkcjonalność, która nie będzie działała - zamówienia złożone przez Internet (w serwisie szukamksiążki.pl) nie będą spływały do MAK+. W związku z powyższym podjęliśmy decyzję o całkowitym wyłączeniu serwisu szukamksiążki.pl i umieszczeniu w tym miejscu informacji o trwających pracach. Sugerujemy, abyście Państwo umieścili w widocznym dla czytelników miejscu informację o braku możliwości dokonywania rezerwacji przez Internet w dniach od 9 (wieczór) do 13 (wczesne godziny poranne) listopada. Za utrudnienia w pracy serdecznie przepraszamy. Jesteśmy pewni, że korzyści płynące z uruchomienia całkowicie nowej infrastruktury w pełni wynagrodzą kilkudniowe niedogodności.
Zespół MAK+
2018-07-10
Szanowni Państwo,
zakończyliśmy migrację danych Bazy Centralnej na nową infrastrukturę. Dodawanie nowych opisów bibliograficznych, wyszukiwanie w BC oraz rejestracja nowych czytelników zostały przywrócone.
Trwają jeszcze drobne prace konserwacyjne, ale nie mają większego wpływu na wyżej wymienione funkcjonalności.
Za utrudnienia przepraszamy.
Zespół MAK+
2018-07-09
Szanowni Państwo,
ze względu na migrację Bazy Centralnej na nową infrastrukturę serwerową mogą nastąpić problemy z dostępem do wyszukiwania w BC oraz z rejestracją nowych czytelników. Wszystkie pozostałe funkcjonalności są dostępne i działają poprawnie. Po zakończeniu migracji opublikujemy stosowny komunikat.
Za utrudnienia przepraszamy.
Zespół MAK+
Kraków, 15 stycznia 2018
Szanowni Państwo,
w dniu 25 stycznia 2012 r. Komisja Europejska przyjęła pakiet zmian prawa Unii Europejskiej w zakresie ochrony danych osobowych. Pakiet ten składa się z wniosku dotyczącego rozporządzenia, zawierającego ogólne regulacje w zakresie ochrony danych oraz wniosku dotyczącego dyrektywy zawierającej szczególne regulacje odnoszące się do ochrony danych dla sektora odpowiedzialnego za egzekwowanie prawa.
W dniu 4 maja 2016 r. oficjalne teksty rozporządzenia i dyrektywy zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE we wszystkich językach urzędowych. Rozporządzenie weszło w życie 24 maja 2016 r., a stosowane bezpośrednio będzie od dnia 25 maja 2018 r.
Rozporządzenie wprowadza dla przedsiębiorców wymóg prowadzenia rejestru naruszeń, czyli odnotowywania wszystkich incydentów, które dotyczyły naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych. Firmy będą też miały obowiązek w takim przypadku dokonanie zgłoszenia incydentów do Urzędu Ochrony Danych Osobowych w ciągu 72 godzin oraz poinformowanie o naruszeniu bezpieczeństwa danych osobowych tych osób, których to zdarzenie dotyczyło.
Każdy Administrator Danych Osobowych i jego przedstawiciel będą również mieli obowiązek prowadzenia rejestru czynności przetwarzania który ma zawierać m. in. informacje o tym, w jakim celu gromadzone i przetwarzane są dane osobowe, komu są one przekazywane oraz to, jakie są stosowane środki bezpieczeństwa, gwarantujące poufność tych danych.
Kolejną ważną zmianą jest wprowadzenie zasady o nazwie “privacy by design”, czyli zagwarantowania ochrony danych osobowych już na etapie projektowania systemów informatycznych. Jednym z elementów tej zasady jest konieczność oszacowania ryzyka, jakie z punktu widzenia ochrony danych osobowych niosą systemy informatyczne.
Instytut Książki od 2008 r. tworzy, administruje i rozwija system katalogowy MAK+. Kwestie związane z ochroną danych osobowych były od początku bardzo istotnym elementem projektu. Baza gromadząca i przetwarzająca dane osobowe czytelników została - zgodnie z treścią obowiązujących przepisów - zgłoszona do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych już w 2010 r. MAK+ spełnia obecnie wszystkie wymagania dotyczące systemów informatycznych, przetwarzających dane osobowe. Zbiór informacji dotyczących zasad przetwarzania danych osobowych w systemie MAK+ jest dostępny pod tym linkiem.
W celu dostosowania systemu MAK+ do wymagań, które będą obowiązywały od dnia 25 maja 2018 r. konieczne jest jednak wprowadzenie po stronie Instytutu Książki zmian w samym systemie oraz - po stronie bibliotek - wprowadzenie zasady cyklicznej aktualizacji serwerów oraz firewalli, które znajdują się w Państwa bibliotekach. Instytut Książki musi sobie zastrzec prawo do cyklicznego monitorowania stanu zabezpieczeń serwerów oraz do bieżącego informowania bibliotek o konieczności dokonania stosownych aktualizacji.
Obecnie na stronie www systemu MAK+ znajduje się lista wymagań technicznych dotyczących lokalnych serwerów oraz stacji roboczych.
Od 1 lutego 2018 r. będą tam na bieżąco aktualizowane wymagania dotyczące wersji systemu operacyjnego serwera oraz wszelkich niezbędnych zmian w kontekście RODO.
Do wszystkich bibliotek, które nie spełniają minimalnych wymagań Instytut Książki skieruje osobne pismo z prośbą o jak najszybsze dostosowanie i zaktualizowanie posiadanej przez biblioteki infrastruktury do wymagań opublikowanych w w/w linku.
Brak dostosowania oraz aktualizacji infrastruktury może - w przypadku dokonania przez przestarzałą infrastrukturę biblioteki kradzieży danych osobowych - skutkować uznaniem biblioteki za winną zaistniałego incydentu.
Alternatywą do instalowania systemu MAK+ na serwerach lokalnych w Państwa bibliotekach jest skorzystanie z oferty Instytutu Książki na hosting systemu MAK+. W tej sytuacji odpowiedzialność za dostosowywanie infrastruktury serwerowej do wymagań RODO weźmie na siebie bezpośrednio Instytut Książki. Mogą Państwo również skorzystać z oferty hostingu oferowanego przez dowolną firmę zewnętrzną, zwracając szczególną uwagę na to, aby w umowie została zawarta klauzula o ciągłym obowiązku spełniania przez dostarczaną infrastrukturę wymagań publikowanych przez Instytut Książki.
Szanowni Państwo,
proszę o bardzo poważne potraktowanie kwestii ochrony danych osobowych i zastosowanie się do wytycznych określonych w niniejszym dokumencie. W razie jakichkolwiek wątpliwości proszę Państwa o kontakt z administratorami wojewódzkimi systemu MAK+.
Korzystając z okazji, przesyłam Państwu życzenia wszystkiego najlepszego w 2018 roku.
Z wyrazami szacunku
Dariusz Jaworski
DYREKTOR
Szanowni Państwo,
w dniach 9-10 stycznia (wtorek - środa) w godzinach 10-16 mamy walne zebranie wszystkich pracowników Zespołu MAK+.
W tym terminie wsparcie nie będzie świadczone. Wszelkie problemy prosimy zgłaszać mailowo na pomoc@makplus.pl Wszystkie zgłoszone w ten sposób problemy zostaną rozwiązane niezwłocznie po zakończeniu zebrania.
Odpowiadający: minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński
Warszawa, 21-06-2017
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację nr 12142 Pana Posła Zbigniewa Chmielowca z dnia 10 maja 2017 roku w sprawie systemu bibliotecznego MAK+, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Ad 1. MKiDN planuje w dalszym ciągu wspierać finansowo utrzymanie (w tym modernizację) systemu bibliotecznego MAK+, prowadzonego przez Instytut Książki. Obecnie trwają prace nad inwestycją niezbędną dla dalszego rozwoju funkcjonalności systemu komputerowego MAK+, poprzez którą planowane jest dostosowanie technicznych warunków zapewniających właściwe funkcjonowanie MAK+ na dotychczasowych zasadach.
Ad 2. Za utrzymanie i rozwój MAK+ jest – i będzie odpowiedzialny w najbliższych latach – Instytut Książki. Na inne systemy biblioteczne używane przez biblioteki publiczne MKiDN nie ma wpływu, bo decyzję o ich użytkowaniu podejmują same biblioteki.
W przypadku projektu „e-usługa OMNIS”, który polega na wdrożeniu ogólnopolskiego systemu informatycznego oferującego jeden punkt dostępu do zbiorów polskich bibliotek i aktualnej oferty rynku wydawniczego w Polsce, odpowiedzialna jest Biblioteka Narodowa.
Należy także zauważyć, że BN w ramach projektu „e-usługa OMNIS” przygotowuje przede wszystkim repozytorium informacji. Podstawowym założeniem projektu nie jest opracowanie systemu bibliotecznego dla pojedynczych bibliotek (bibliotek końcowych). Celem jest przygotowanie systemu, który będzie zbierał informacje z różnych systemów bibliotecznych funkcjonujących na rynku. Zakończenie realizacji projektu e-Omnis planowane jest na 2019 r.
Mam nadzieję, że przedstawione powyżej wyjaśnienia zostaną uznane przez Pana Posła za satysfakcjonujące.
Z poważaniem
Z wielką przyjemnością i satysfakcją informujemy, że w dniu 2 czerwca została zawarta umowa pomiędzy Ministerstwem Spraw Zagranicznych a Instytutem Książki na dostawę systemu katalogowego MAK+ dla wszystkich placówek bibliotecznych MSZ. Oznacza to, że w najbliższym czasie lista bibliotek korzystających z systemu katalogowego MAK+ zwiększy się o 120 adresów, a sam MAK+ będzie obecny w większości krajów na świecie. Instytut Książki zaproponował najlepsze warunki wdrożenia i utrzymania systemu spośród wszystkich oferentów. Umowa została podpisana na 3 lata.
W dniu 14.06.2017 r. system biblioteczny MAK+ został zaktualizowany do wersji 3.0.
Opis wszystkich zmian znajdziecie Państwo w zakładce Co nowego w programie.